Eerste kennismaking met Phnom Penh... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van raansuz - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met Phnom Penh... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van raansuz - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met Phnom Penh...

Door: raan en suz

30 November 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve allemaal,
Wij zijn nu voor de eerste dag in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja waar we gedurende zes weken als fysiotherapeuten vrijwilligerswerk gaan doen. We beginnen morgen met werken in revalidatiecentrum Kien Kleang van de Zwitserse organisatie Ciomal.
We verblijven op dit moment in de office van het revalidatiecentrum dat meer in het centrum van de stad ligt. Het bizarre is dat dit tevens de ambassade van de Order van Malta is. Dat houdt dus in dat we 24 uur per dag bewaking voor het hek hebben staan met twee honden. Wel bijzonder dus.
We hebben hier een een slaapkamer, badkamer, keuken, twee computers met internet en zo meer. Luxe dus.
Vandaag voor het eerst echt p.p in gegaan. Het is een ontzettend grote en chaotische stad. Voor oversteken moet je vooral niet gaan wachten, want je kan nooit veilig oversteken. Van een canadees stel kregen we het advies gewoon de straat op te gaan en dan schuin tegen het verkeer in te lopen. (Als het goed is) crosst iedereen dan net om je heen. Hier hebben ze nog total niet van stoepen, zeebrapaden of oversteekplekken gehoord. We willen ook zo snel mogelijk fietsen kopen. Verder heft de stad veel bedelaars. Er is veel verschil tussen arm en rijk en er blijkt veel corruptie te zijn.
Vandaag was niet onze geluksdag. Alles duurt lang als je een stad niet kent, weinig mensen sprekn Engels. We moeten er hier echt nog achterkomen waar alles is.
Maar het vervelendste was dat we vandaag bijna zijn beroofd. We stonden op de hoek van een straat toen er twee jongens op een scooter van achter langs Rani reden. Een van de jongens greep Rani's tas die ze om had. Hij dacht waarschijnlijk dat de tas alleen om haar schouder zat als handtas maar dit was gelukkig niet zo. Toen hij hem niet mee kreeg kneep hij haar hard in haar arm. Met de schrik en een gescheurd hemdje kwam ze er gelukkig van af. We zagen de jongens gewoon weg rijden en degene acherop lachte zelfs nog naar ons. Ontzettende idioten. De bewaker die een stukje verderop stond en het zag deed net of zijn neus bloedde...
We zijn verder weer voor het eerst sinds een maand (Thailand) in een supermarkt geweest. Je betaalt hier flink veel voor je boodschappen!
De komende weken hebben we de tijd om alles in Phnom Penh te gaan bekijken en beleven. We houden jullie op de hoogte.

We hoorden dat het erg koud is geweest in Nederland. We moeten echter bekennen dat dit voor ons best moeilijk voor te stellen is. In deze smokstad is het namelijk echt benauwd warm.

Succes allemaal in Nederland met de voorbereidingen voor Sinterklaas. Wij gaan ook onze schoen zetten.

Dikke kus van Raan en Suz

• 30 November 2008 - 15:56

Sjoerd:

Hey skatties.
    reken maar dat het hier koud is! mooie foto;s trouwens, zijn er nog meer?? hopelijk kunnen jullie wel een beetje chillaxen na het werk! veel succes de komende tijd en tot snel.
    lator.

• 30 November 2008 - 16:10

Els:

Hee meiden!
    Wat naar die bijna-beroving! Maar dan ben je wel meteen alert, dat is misschien wel goed.
    Ben benieuwd of de Sint daar ook komt.. Heel veel plezier & succes met het werken!

Kus, Els

• 30 November 2008 - 22:20

Ank En Henk:

Wat een adventures.... Kijk maar goed uit.. Is fietsen kopen wel een goed idee??? Lijkt me doodeng in al die drukte... Vandaag bij Joke van der Burg geweest, had veel verhalen en foto's van Laos en Cambodja.Heeft ook erg genoten.

Dikke kus

• 01 December 2008 - 17:48

Yvon:

Heee meissies! Wat een avontuur. Ik geniet van de verhalen. Wees voorzichtig he. Heel veel plezier!!

• 01 December 2008 - 21:04

MO En Baas:

Hey meiden

geweldig om al die verhalen te lezen en alle foto's te zien. echt grappig we hebben aan het zelfde touw geslingerd!en nog zoveel wat we herkennen en dus ook kunnen beaamen dat het prachtig is daar. Als ik al die kindertjes zie wil ik zo weer terug! Veel succes met jullie harde werken nu en trouwens goed geregeld met die kamers daar! hier zijn de voorbereidingen in volle gang voor sinterklaas... gedichten maken cadeau's bedenken en kopen...
    Tot weer eens

Kus Mo en Baas